top of page

HAN&MONA 

Han & Mona는 에든버러와 서울을 기반으로 활동하는 아티스트로 공간에 새겨진 시간의 흔적을 주요 소재로 삼아 사진과 오브제를 결합한 장소 특정적인 설치 작업을 한다.
도시 개발과 인간에 의해 생성되고 사라진 건물과 사람의 흔적에 초점을 두고, 과거와 현재가 공존하는 건물의 내밀한 경계지점에서 발견된 ‘비물질적이고 일시적인 시간의 부산물’을 통해 역사적, 문화적, 사회적 의미를 탐구하는 작업을 선보이고 있다. 이와 동시에, 전시 공간의 생태계와 재생에 주목하여 설치와 철거 기간동안 사라지고 덧입혀진 시간을 기존에 간직된 건축 구조와 형식, 건물의 도면, 소장품 및 기록물 등 미술관을 구성하던 요소들로 조명하고 읽어가며 전시장에 숨겨진 ‘이면의 장소성’을 드러낸다. 안팎에서 수집된 이미지와 오브제를 전시 공간에 재배치하여 관람객이 작가가 마주한 현상학적 풍경을 공간 형태로 경험하도록 유도한다.
ICA 런던, 테이트 모던, 캠든아트센터, 앤트워프 현대미술관, 송은, 탈봇 라이스 갤러리 등에서 전시를 개최한 바 있으며, 스코틀랜드 왕립 예술아카데미, 한국 국립현대미술관, 경기도미술관, OCI 미술관, 프랑스 도빌시 사진 컬렉션 등에 영구 소장되어 있다. 

_Dec, 2022 copy.jpg

Han & Mona is an artist duo based in Edinburgh. Emerging from photography and sculpture to installation, their work concerns the representation of architectural space and phenomenon of ruin, combining formats as disparate as large-scale photographic work and site-specific installations. As artists based in both Europe and Asia, their research interests focus on overlooked and forgotten buildings that have either disappeared or been reduced to ruins in the process of reconstruction. Through large-scale photographic and site-responsive practices, Han & Mona’s work explore the ‘visual temporality’ of buildings, coexisting with the past and present, and historical, cultural, and social significance to deeply consider the theme of ‘minorities in society in urban spaces. They are interested in urban space, historical facades and modern construction - reading what lies behind the surface, re-evaluating invisible historical and social narratives. Han & Mona have exhibited and commissioned large-scale photographic installations at internationally renowned art institutions including; the ICA, Camden Arts Centre, Talbot Rice Gallery and SONGEUN, The Museum of Contemporary Art in Antwerp. Their works are in the public collections including; The Royal Scottish Academy, MMCA, and Deauville City Photography Collection. They are the recipients of awards the Gilbert Bayes Award and Bloomberg New Contemporaries, and have received grants from the Arts Council Korea and Freelands Foundation.

bottom of page